Onze website gebruikt cookies om je surfervaring te verbeteren. Om deze website optimaal te gebruiken vragen we je om akkoord te gaan met ons gebruik van cookies.

Ik ga akkoord met de cookies liever niet.

Informatie

Heeft u een vraag en bent u op zoek naar informatie, kijk dan hier. De leden van Uw Bemiddelaars posten hier interessante blogs over hun ervaringen, nieuwtjes en juridische ontwikkelingen binnen hun expertise.

Tags

terug naar selectie

Help: ik heb een conflict op het werk!

20.02.2018
Bemiddeling

We brengen veel tijd door met collega's. En het is normaal dat er soms een meningsverschil ontstaat. Maar wanneer een dergelijk geschil leidt tot een aanvaring, wordt het een probleem. Hoe voorkom je een conflict op het werk of hoe help je het zo snel mogelijk de wereld uit?

Praat het uit

Bespreek een conflict zo snel mogelijk voor het uit de hand loopt. Toon begrip voor het standpunt van je collega en probeer ook het standpunt van eventuele andere personen te begrijpen. Je kunt begrip tonen en tegelijkertijd een andere mening hebben. Vaak geeft die wetenschap al ruimte voor een oplossing.

Waar twee vechten….

In een conflict zijn er altijd twee partijen die betrokken zijn. Alle schuld neerleggen bij een ander, kan dus niet. Denk goed na over je eigen aandeel in het conflict. Dat helpt om je wellicht anders naar het conflict te laten kijken en misschien kan een kleine toegeving het conflict algemakkelijk oplossen.

Let op je woorden

Wanneer je op je werk bent, bevind je je in een professionele context. Wees voorzichtig met er dingen zomaar uitflappen. Probeer een gesprek of vergadering een beetje voor te bereiden (zeker voor moeilijke gesprekken is dat handig). Als je al weet wat je boodschap is, kun je je vervolgens concentreren op hoe je deze het beste kunt brengen. Daarmee creëer je alvast rust in je gesprek.

En, is het gelukt om een conflict uit te praten en ben je tot een compromis gekomen? Proficiat! Hoewel je waarschijnlijk liever een conflict voorkomt, kun je ook altijd weer iets leren van een conflict. ‘ Zonder wrijving, geen glans’, zullen we maar zeggen. En mocht je toch hulp nodig hebben, dan kan een gespreksbegeleider of mediator je helpen. Vanuit een aanpak waar de mens en de verschillende belangen centraal staan, helpt een mediator je om samen een passende oplossing te vinden.