Onze website gebruikt cookies om je surfervaring te verbeteren. Om deze website optimaal te gebruiken vragen we je om akkoord te gaan met ons gebruik van cookies.

Ik ga akkoord met de cookies liever niet.

Informatie

Heeft u een vraag en bent u op zoek naar informatie, kijk dan hier. De leden van Uw Bemiddelaars posten hier interessante blogs over hun ervaringen, nieuwtjes en juridische ontwikkelingen binnen hun expertise.

Tags

terug naar selectie

Omgaan met emoties tijdens de bemiddeling: de Titanic en de opdoemende ijsberg

14.02.2018
Bemiddeling

Als de emoties niet worden gedetecteerd en gekanaliseerd, zal het geschil onvermijdelijk escaleren en eindigen in een fatale botsing met de ijsberg.

Het professioneel omgaan met emoties van de betrokkenen is dan ook een belangrijke taak voor de bemiddelaar. Achter de emoties gaan immers de motieven - de redenen waarom elke betrokkene in het geschil is verzeild - en de belangen - de activa die men ondanks het geschil wenst gevrijwaard te zien - schuil van de betrokkenen. Het is met deze motieven en belangen dat de betrokkenen en de bemiddelaar aan de slag moeten gaan om na te gaan of een bemiddelde oplossing tot de mogelijkheden behoort. Om hierover een constructieve dialoog te hebben, dienen dus eerst de emoties te worden geneutraliseerd.

 Het ontmijnen van emoties maakt daarom een wezenlijk onderdeel uit van elke succesvolle bemiddeling.

Auteur : Hans Van Gompel

www.vangompelmediation.be