Onze website gebruikt cookies om je surfervaring te verbeteren. Om deze website optimaal te gebruiken vragen we je om akkoord te gaan met ons gebruik van cookies.

Ik ga akkoord met de cookies liever niet.

Informatie

Heeft u een vraag en bent u op zoek naar informatie, kijk dan hier. De leden van Uw Bemiddelaars posten hier interessante blogs over hun ervaringen, nieuwtjes en juridische ontwikkelingen binnen hun expertise.

Tags

terug naar selectie

De onverwachte kosten wanneer je bij de notaris je huis verkoopt.

14.12.2018
Overname woning, Bemiddeling

Helaas is dit niet echt waar. Zo zijn er onverwachte kosten die de notaris jou als verkoper ook kan aanrekenen.

Welke "onverwachte kosten" ?

1. Administratieve documenten:

Een huis geldig verkopen, betekent ook dat je moet beschikken over een aantal geldige documenten ( bodemattest, kadastrale info,

gemeentelijke gegevens, stedebouwkundig uitrreksel); de notaris zal deze voor jou aanvragen, maar de kosten ervan betaal jij als verkoper.

Maar je kan zelf deze documenten aan de bevoegde administratieve diensten aanvragen. Dat betekent minder werktijd voor de notaris.

Je kan dit doen op www.vlaanderen.be  Een kostprijs schommelt hier tussen de 220 en 400 plus BTW.

2.Schrapping van je oude hypotheek:

Na 20 jaar afbetalen is de lening op het huis afbetaald en heb je daar geen zorgen meer over te maken en geen kopzorgen meer.

Fout ! De hypotheek (waarborg van de bank) blijft 30 jaar op een huis staan, zelfs met een correct afbetaalde lening.

Een schrapping of handlichting van deze hypotheek kan alleen via de notaris en kost tussen de 600 en 900 euro plus BTW.

3.Achterstallige belastingen:

De notaris doet bij elke verkoop een fiscaal onderzoek naar de verkoper. Zo krijgt hij inzicht of je al de onroerende voorheffing, verkeersbelasting of huisvuilbelasting hebt betaalt. als je deze achterstallige belastingen niet betaalt bij het verlijden van de akte, kan je een bezoekje van de fiscus verwachten.

De kostprijs hiervan is dus afhankelijk van jouw schulden.

4.Bijdragen aan de syndicus:

Bij de verkoop van jouw appartement, en om een duidelijk beeld te kunnen geven van alle kosten, spaargelden en beslissingen, neemt de notaris contact op met de syndicus van het gebouw.

Dit geeft de koper een goed beeld van wat hem nog te wachten staat bij renovaties of herstellingen in de toekomst.

Zijn er dan nog achterstallige bijdragen door jou als verkoper te betalen aan de VME (Vereniging van mede-eigenaars), zal de notaris dus ook weten en je die kosten bij het verlijden van de akte laten betalen.

De kostprijs ervan wordt betpaald aan de grote van die achtergestelde schulden.

5.Schattingskosten:

Je wil je huis verkopen, maar hebt geen flauw benul van de actuele waarde ervan. Dan kan de notaris je daarbij helpen. Zo kan hij een zoekertje plaatsen en je iemand aan de hand doen die de potentiële kopers wil rondleiden.

Als je werkt met de zelfde notaris voor het verlijden van de verkoopakte, zijn deze kosten vaak inbegrepen. De bezichtingen die men laat uitvoeren, betaal je meestal wel.

De kostprijs van dit alles kan je onderhandelen.

Auteur: Peter crab, erkend familiaal bemiddelaar;

Dit artikel is gebaseerd op de informatie,cijfers en gegevens verstrekt in een internetartikel op www.zimmo.be ( 5 verborgen kosten die je bij de notaris betaalt als je je huis verkoopt)