Onze website gebruikt cookies om je surfervaring te verbeteren. Om deze website optimaal te gebruiken vragen we je om akkoord te gaan met ons gebruik van cookies.

Ik ga akkoord met de cookies liever niet.

Informatie

Heeft u een vraag en bent u op zoek naar informatie, kijk dan hier. De leden van Uw Bemiddelaars posten hier interessante blogs over hun ervaringen, nieuwtjes en juridische ontwikkelingen binnen hun expertise.

Tags

terug naar selectie

De do's en don'ts tijdens een conflict

02.11.2016

Iedereen krijgt wel eens met een conflict te maken. Op het werk, thuis, in het bestuur waar je als vrijwilliger zitting in hebt… Conflicten zijn van iedereen en van alle tijden. Maar hoe voorkom je dat een conflict escaleert? Of anders verwoord: Hoe neem en houd je de regie bij het oplossen van een conflict? Hieronder zet ik een aantal do’s en don’ts op een rij:

Doen tijdens een conflict

  • Tel even tot tien als je emoties voelt opkomen of ga even naar buiten. Door een fysieke pauze in te lassen kun je je emoties onder controle krijgen en kun je daarna weer verder;
  • Geef de ander ruimte om even stoom af te blazen. Dat is niet gemakkelijk. Het voordeel is dat, zodra dat gebeurd is, de ander weer meer openstaat voor jouw verhaal;
  • Luister naar de ander en stel vragen over zijn motieven en gevoelens. Als je weet waarom de ander de kwestie zo hoog opneemt, kun je beter positie kiezen en leg je de basis voor de oplossing;
  • Vertel de ander wat je belang is en wat voor jou acceptabel is. Daarmee krijgen jij en je gesprekspartner helder binnen welk kader er een oplossing gevonden kan worden;
  • Geef af en toe een samenvatting, daarmee controleer je voor jezelf checken of je ander goed begrijpt en de ander ervaart een positieve bevestiging van jouw kant.

Niet doen tijdens een conflict

  • Weid niet teveel uit en haal er geen andere dingen bij: Dat leidt af van de kern van de zaak;
  • Laat andere mensen erbuiten: jullie hebben samen een kwestie op te lossen en de mening van anderen gaat daar niet bij helpen;
  • Respecteer de ander en trek zijn of haar redelijkheid niet in twijfel;
  • Haak niet in. Als de ander boos wordt, probeer dan zelf rustig te blijven. Laat de ander stoom afblazen, neem een time-out en probeer dan de draad van je gesprek weer op te pakken.

Met deze do’s en don’ts op zak kun je goed voorbereid een moeilijk gesprek, en dus ook een conflictgesprek, aangaan. Succes! 

Marjan van Kasteren