Onze website gebruikt cookies om je surfervaring te verbeteren. Om deze website optimaal te gebruiken vragen we je om akkoord te gaan met ons gebruik van cookies.

Ik ga akkoord met de cookies liever niet.

Informatie

Heeft u een vraag en bent u op zoek naar informatie, kijk dan hier. De leden van Uw Bemiddelaars posten hier interessante blogs over hun ervaringen, nieuwtjes en juridische ontwikkelingen binnen hun expertise.

Tags

terug naar selectie

Conflicten: voorkomen is beter dan genezen!

22.02.2018
Bemiddeling

Uit een onderzoek van PWC (2017) komt naar voren dat organisaties steeds vaker investeren in het voorkomen van conflicten.  De gedachte hierachter is dat het zinvol is om potentiele conflicten in een vroegtijdig stadium te onderkennen waardoor juridische kosten en belemmering van de bedrijfsvoering kunnen worden voorkomen. Maar hoe herken je een conflict op tijd en wat doe je dan?

Benoem conflict-indicatoren

Conflicten hebben vaak een herkenbare aanleiding: verandering. Een dergelijke verandering kan variëren van veranderingen in de economische omgeving of wetgeving tot een wijziging van contracten, eigenaarschap van een organisatie, budgetoverschrijdingen bij projecten of (andere) financiële problemen. Door regelmatig een check uit te voeren op de ontwikkelingen op deze indicatoren kun je een potentieel probleem herkennen voordat het escaleert.

Werk op basis van een vroegtijdig escalatieproces.

Wanneer een conflict-indicator wordt geïdentificeerd, neem dan onmiddellijk actie. Hoe eerder je het gesprek aangaat over een vermeend of potentieel conflict, hoe gemakkelijk je nog kunt bijsturen. Het toont ook aan dat je de relatie met de andere partij (leverancier, zakenpartner, anders) serieus neemt en deze met respect behandelt. Een uitgewerkt protocol en aandacht voor het voorkomen van conflicten in een organisatie zijn hiervoor essentieel.

Voer een globale conflictanalyse uit

In feite gaat het om een kosten-batenanalyse van het conflict: wat staat er op het spel (geld, de zakelijke relatie, je reputatie). Welke oplossing is ´goed genoeg´ voor je en in hoeverre kan de andere partij de gevraagde oplossing daadwerkelijk realiseren? Wanneer je hier een goed beeld bij hebt, kun je beslissen of je daadwerkelijk je gelijk wilt gaan halen. Voordat je hiervoor een juridisch proces opstart, adviseer ik om altijd ook de mogelijkheid van (externe) mediation of bemiddeling te onderzoeken.

Deel je ervaring

Als organisatie kun je leren van je ervaringen: maak dus na een conflict de balans op en probeer er van te leren. Wat maakt dat je in een bepaald geval een conflict hebt kunnen voorkomen, wat heeft het de organisatie opgeleverd? Pas eventueel je escalatieproces aan en coach betrokken personen zodat in de toekomst een conflict eerder gesignaleerd of voorkomen kan worden.

Meer weten? Neem vrijblijvend contact met mij op.

Bron: PWC